Milline on TV turg Eestis täna?

Autor: Anna Juhkov, MediaCom Estonia audiovisuaalse meedia spetsialist

Just nimelt täna, sest prognoosimaks, mis saab TV turust ja TV tarbimisest 2022. aastal, peaks ilmselt kasutama ajamasinat või olema selgeltnägija. Mängus on mitmeid majanduslikke, sõjalisi ja poliitilisi põhjuseid, mida on keeruline ette ennustada.

Täna saab vaid konstateerida, et pärast seda, kui osadele kanalitele seati eetrikeeld, mõni kanal suleti ning uusi kanaleid avati, kuulub võimalikku kanalivalikusse 21 eesti- ja 6 venekeelset kanalit:

TV3 Grupp:

  1. TV3
  2. TV6
  3. TV3 Life
  4. Fox
  5. Fox Life
  6. Natinal Geographic
  7. Nickelodeon
  8. Nick Jr.
  9. 3+ (RUS)
  10. TNT (RUS)
  11. Pjatnitsa (RUS)
  12. 1+2 (RUS)
  13. TNT4 (RUS)

DUO Media Networks (Postimees Grupp):

  1. Kanal 2
  2. Duo 3
  3. Duo 4
  4. Duo 5
  5. Duo 6
  6. MyHits
  7. Eesti Kanal
  8. Filmzone
  9. TLC
  10. Discovery
  11. Viasat History
  12. Kidzone
  13. Kidzone+
  14. Duo 7 (RUS)

Milliseid nüansse tuleb edaspidi arvesse võtta?

Loomulikult mõjutab populaarsete vene kanalite, nagu RTR, PBK, NTV ja Ren TV kinnipanek televaatamist, eriti vanemate vene keelt kõnelevate inimeste seas.

MediaComi värskest elanikkonna eluolu uuringust tuleb välja, et 38% mitte-eestlastest on hakanud vähem televisiooni vaatama. Seda kinnitavad ka Emori andmed: keskmine televaatamise aeg kukkus 14 tunnist nädalas 6 tunni peale.

mediacomestonia-tv1

Inimesed alles otsivad alternatiive ja avastavad enda jaoks uusi meelepäraseid kanaleid. Eesti televaataja jaoks tuleb kindlasti pakettidesse täiesti uusi kanaleid juurde, sest teleoperaatorid pingutavad selle nimel, et pakkuda asendust suletud kanalitele. See omakorda tähendab, et mitte-kommertskanalite vaatamine kasvab, kuna nende kogus suureneb.

Kindlasti peab mainima, et aprilli algusest pole TNT, Pjatnitsa ja 1+2 kanalite vaatamine enam Telia klientidele võimalik, kuid vastavalt Emori andmetele, moodustavad nad väga väikse osakaalu antud kanalite vaatajatest. Juhul, kui teised teleoperaatorid teevad sama otsuse (ise või riigi ettekirjutusel), tuleb arvestada palju suurema venekeelse auditooriumi kaotusega kuna venekeelne vaatajaskond on teistel operaatoritel oluliselt suurem.

Kanalid ise arvavad, et kohalike vene kanalite loomine on suurem väljakutse ja nende täisväärtuslik käivitamine võtab aega. Kommenteerides tekkinud olukorda, on nii Duo Media Networks kui ka TV3 Grupp kindlad selles, et televaatajad ei kao televiisori eest ära, kuna seal pakutav on midagi palju enamat kui lihtsalt meelelahutus. TV3 Grupi tegevjuhi Signe Suur sõnul on sellel lihtne põhjus: „Inimestele on oluline kohalolutunne ja ühine aeg perega, mida televisioon pakub. Inimesed tahavad osa saada päevakajalistest uudistest, kohalikust meelelahutusest, live-sündmustest ja spordiülekannetest. Televisiooni puhul köidab selle mugavus, sest peale pingelist tööpäeva tahame lõõgastuda ja teha valikutest hetkeks pausi ning lihtsalt nautida head programmi, mille professionaalsed teletegijad on kokku pannud.“ Just selle nimel pingutavad kanalid, et luua atraktiivset sisu. Näiteks stardib maikuus Duo Media Networks kanaligrupis uus venekeelne kinokanal Kino 7.

Ei tasu unustada ka seda, et mitte-eestlastest vaataja tarbib hea meelega ka rahvusvahelisi telekanaleid, näiteks Discovery, Fox, Fox Life, National Geographic jne, kus saab neid samuti oma reklaamidega kõnetada. Nišikanalite kasutamine annab unikaalseid RUS kontakte juurde ja tõstab katvust ~5%p võrra. Antud kanalite kasutamine on õigustatud, kui kampaania jaoks plaanitakse toota nii eesti- kui ka venekeelne teleklipp. Juhul, kui tegemist on kampaaniaga, mis on suunatud ainult mitte-eestlastele, ei ole piiratud eelarve juures mõistlik neid kanaleid kasutada. Nimelt on võimalik sinna osta reklaami ainult kui kampaanias on ka eestikeelne klipp, mis tähendab tootmise lisakulu, kui seda ei ole varasemalt kampaanias arvestatud.

Telekampaaniaid planeerides tuleb kindlasti kriitiliselt kaaluda, mis osakaaludes venekeelseid kanaleid kasutada, eriti just lühiajaliste kampaaniate planeerimisel. Samas aga tasub kaaluda, mis on soodsam konkreetses kampaania sihtrühmas: kas kasutada vähem kanaleid kõrgema hinna eest või loobuda RUS kanalitest ja suunata kogu eelarve EST kanalitesse.

Vanema sihtrühma puhul (50a ja vanem) on venekeelsete kanalite kasutus endiselt vägagi õigustatud, kuna vene televaataja on väga suur telesõber ja tal on tekkinud ka juba uued lemmikud. Näiteks on tublisti kasvanud kanal Duo 7 ning ka 1+2 on kiiresti oma vaatajaskonda suurendanud, pärast harjumuspäraste PBK, NTV Mir ja RTR kanalite sulgemist. Naasnud 3+ kanal, mis pakub kvaliteetset Ukraina, Euroopa ja USA teletoodangut kogu perele, kasvatab samuti oma auditooriumi.

Edaspidi jääb vaid põnevusega jälgida, kuidas televaataja uues olukorras käitub.  Lisaks vaatame huviga, kas ka kanalid saavad esialgsest vapustusest üle ning pakuvad tugevaid alternatiive, et hoida oma vaatajaid, pidades sealjuures kinni oma lubadustest agentuuride ja klientide ees.

Allikas: Kantar Emor (AdEdge; wk1-14 2022)